Výchova a kariéra
Výchovná a kariérní poradkyně:
Mgr. Naděžda Střalková
Telefon: 555 558 690
e-mail: stralkova@zsjugoslavska.cz
Poradenské pracoviště:
PPP Ostrava – Zábřeh, Kpt. Vajdy 1
e-mail: http://www.ppp-ostrava.cz/
Psycholog: PhDr. Ludmila Hajdová
Od září 2018 bylo zřízeno na škole
ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ,
ve kterém najdete nejen výchovného poradce, ale také speciálního pedagoga.
Konzultační hodiny: úterý 15:00 – 15:45h
středa 8:00 – 8:45h
Z důvodu možných organizačních změn je vhodné se nejdříve telefonicky domluvit a potvrdit schůzku.
Plán práce výchovného poradce a poradce pro kariéru na školní rok 2019/2020
ZÁŘÍ
- příprava a sestavení plánu výchovného poradce, stanovení konzultačních hodin
- seznam žáků s PO, vypracování dokumentace
- sestavení přehledu o problémových žácích, spolupráce s třídními učiteli
- aktualizovat nástěnky k volbě povolání (během školního roku)
- zjištění počtu vycházejících žáků a na třídních schůzkách předat první informace rodičům k volbě povolání, objednávka Atlasu škol
- zajišťování podkladů pro kontrolní vyšetření dětí v PPP, SPC (celoročně)
- zajištění vypracování IVP, PLPP pro určené žáky a podkladů pro rodiče
- kopírování materiálů z nových vyšetření /PPP, SPC/ pro třídní učitele (průběžně, celoročně)
- kontrola platnosti vyšetření v PPP
- zahájení PSPP, reedukace, logopedie
- úvodní metodická schůzka s asistenty pedagoga
ŘÍJEN
- zjištění zájmu žáků o umělecké školy a konzervatoře
- distribuce Atlasu školství pro žáky 9. ročníků
LISTOPAD
- informace žákům o burzách škol
- informace žákům – Dny otevřených dveří na SŠ a SOU
- přihlášky na umělecké střední školy
- zjištění zájmu žáků o víceletá gymnázia
- schůzka s rodiči vycházejících žáků – 14.11.2019
- program pro volbu povolání s žáky 9. ročníku v Informačním centru Úřadu práce – 18.-19.11.2019
PROSINEC
- předávání informací vycházejícím žákům dle aktuální nabídky, nástěnka k volbě povolání
- seznámení s podmínkami přijímacího řízení na SŠ pro rok 2019/2020
LEDEN
- shromažďování podkladů v kariérovém poradenství – 5. a 9. ročníky
- integrovaní žáci – průběžné hodnocení
- přihlášky na SŠ + zápisové lístky
ÚNOR
- kontrola, vyplnění, podpisy přihlášek na střední školy
- konzultace s TU 9. tříd o volbě SŠ
- zahájení Předškoláčka
BŘEZEN
do 1. 3. 2020 – termín odeslání přihlášek na střední školy
- kontrola seznamu dětí s SPU
DUBEN
- první kolo přijímacího řízení
- zápis do prvních tříd
- kontrola platnosti vyšetření v PPP
KVĚTEN
- druhé kolo přijímacího řízení
- evidence a zpracování výsledků přijímacího řízení vycházejících žáků
- nabídnout žákům 8. tříd možnost vyšetření v PPP a na IPS při ÚP – profesionální orientace
ČERVEN
- celkové zhodnocení práce vých. poradce na závěrečné pedagogické radě
- zpracování zprávy o činnosti vých. poradce pro vedení školy
PRŮBĚŽNĚ
- účast na informačních a vzdělávacích akcích pro výchovné poradce dle možností školy
- předávání informací ostatním ped. pracovníkům a asistentům pedagoga
- řešení výukových a výchovných problémů
- spolupráce s PPP, SPC, Policií ČR, Městským úřadem, ÚP a dalšími orgány – konzultace a řešení problémů
- úzká spolupráce s protidrogovým preventistou, metodikem prevence soc.pat. jevů
- poskytovat individuální konzultace pro žáky a rodiče (průběžně)
- vedení dokumentace VP (průběžně)
- zajištění PO žákům 1. – 3. st., konzultace s AP a učiteli pedag. intervence
Inkluzívní vzdělávání na naší škole
Veškeré informace o společném vzdělávání najdete na stránkách MŠMT ČR.
http://www.msmt.cz/vzdelavani/17-informace-pro-sirokou-verejnost-myty-a-nepravdy
S konkrétními dotazy se můžete obrátit na výchovnou poradkyni nebo ředitele školy.
Principy inkluzivního vzdělávání
Základním principem inkluzivního vzdělávání je zapojení všech studentů do vzdělávacího procesu. V inkluzivní škole se všichni žáci bez ohledu na zdravotní, sociální, kulturní či jiné znevýhodnění vzdělávají společně a učitelé tato jejich znevýhodnění a speciální vzdělávací potřeby vyrovnávají a odpovídají na ně různými opatřeními.
Používají například diferencované výukové metody, využívají pomoci asistentů pedagoga či osobní asistence hendikepovaným žákům, upravují a redukují učivo dle potřeby jednotlivých žáků atd. Cílem inkluzivní školy je především vzdělávat všechny děti pohromadě a podporovat tak toleranci k odlišnosti a kooperaci mezi všemi žáky. Zároveň je v inkluzivní škole zajištěno odpovídající vzdělání všem dětem bez segregace do speciálních tříd a škol.
V případě žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ) se jedná o postupný proces osvojování češtiny na komunikační úrovni a zároveň přístup k učivu prostřednictvím vizuální podpory, konkrétní slovní zásoby z daného předmětu atp.
Školy mají zodpovědnost za poskytování širokého a vyváženého učiva všem svým žákům, což s sebou přináší tři principy inkluzivního vzdělávání, jehož cílem a smyslem je zprostředkovat všem odpovídající a podnětnou výuku.
Náplň práce výchovného poradce
1. Péče o žáky s výukovými potížemi a zdravotním postižením
– ve spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky sleduje žáky s výukovými problémy
– předkládá učitelům, řediteli školy a rodičům návrhy na další péči o tyto žáky
– zajišťuje případné vyšetření v PPP, SPC
– pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro vyšetření v PPP, SPC
– podílí se společně s ostatními pedagogy na zpracování dokumentace žáka
– metodicky pomáhá učitelům poskytujícím nápravnou péči
– poskytuje poradenskou péči pro rodiče
2. Péče o žáky s výchovnými problémy
– v součinnosti s ostatními pedagogy iniciuje vyhledávání a šetření žáků, jejichž jednání a chování vyžaduje
zvláštní pozornost
– podle svých možností připravuje výchovné programy zaměřené na nápravu chování těchto žáků
– pomáhá třídním učitelům s vedením dokumentace těchto žáků
– poskytuje poradenskou činnost pro žáky v obtížných situacích
– spolupracuje s dalšími institucemi
3. Další metodická a informační činnost
– předává informace z oblasti výchovného poradenství dalším pedagogům (oblast jednotlivých výsledků vyšetření)
– informuje žáky o činnostech PPP (SPC) v regionu, jejich možnosti využití, poradenských službách
(úřad práce, sociální odbor Ok úřadu, krizová centra …)
– poskytuje poradenskou činnost pro rodiče
– spolu s třídními učiteli sleduje žáky ze znevýhodňujícího sociálně kulturního prostředí
– ve spolupráci s ostatními pedagogy se podílí na zavádění a vyhodnocení preventivních programů
(protidrogová prevence, šikanování, vandalismus apod.)
– navrhuje řešení konfliktních situací (rodič – učitel, žák – učitel, žák – žák)
– spolupracuje s třídními učiteli na tvorbě individuálních studijních a podpůrných plánů a provádí jejich vyhodnocení
4. Volba povolání
– poskytuje poradenskou činnost v této oblasti pro rodiče a žáky
– informuje o studijních možnostech
– vede dokumentaci spojenou s volbou povolání
– zajišťuje včasné vyplnění a odeslání přihlášek ke studiu
– zpracovává přehledy o přijetí žáků
– spolupracuje s ostatními pedagogy na zapracování témat s problematikou volby povolání do jednotlivých učebních plánů
– spolupracuje s třídními učiteli vycházejících tříd v dané problematice
5. Dokumentace
– soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči
– vede databázi žáků, kteří se vzdělávají podle individuálního nebo podpůrného plánu, pravidelně je aktualizuje